Sistem nagrajevanja pomaga otroku doseči vedenjske mejnike in preprečiti izbruhe jeze. Pomembno vlogo ima pri otrokovi samozavesti. Izhajamo iz dejstva, da nagrajeno pozitivno vedenje spodbuja sodelovanje otroka tudi v drugih situacijah.
Žetončkanje oziroma sistem nagrad postane aktualen med drugim in tretjim letom starosti. Niku sem s pomočjo Hiške nagrad, ki smo jo kupili v BABYCENTER, sistem nagrajevanja predstavili pri dveh letih in pol in mu je hitro postalo jasno kako nabirati zvezdice. Lan je premajhen, da bi sistem razumel, vendar zbiranje zvezdic vodimo tudi zanj. Med fantoma se razvija pozitivna tekmovalnost.
Niku obuvanje nogavic predstavlja nočno moro. Borila sem se in borila, rezultat pa je bil vedno isti. Ni pomagal pogovor, niti obuvanje njegove pande. Kako sem rešila problem? Prvi dan sem Nika prosila naj si izbere nogavičke. Ker si jih je zbral brez joka je dobil zvezdico (žetonček). Naslednji dan sem ga prosila naj poskusi obuti eno nogavico, na polovici je začel nabirati solze, zato sem mu pomagala jaz. Dobil je žetonček. Tretji dan je nogavičko obul sam in zato je dobil žetonček. Naslednji dan je sam obul tudi drugo nogavičko in dobil žetonček. Po nekaj dneh žetončkov za nogavičke ni več dobil, ker je bil že velik fant in tega več ne potrebuje.
Uporaba sistema nagrajevanja
- Opredelitev želenega vedenja
Prva stvar, ki jo mora otrok razumeti pri sistemu nagrajevanja je želeno vedenje. Jasno opredeljeno ciljno vedenje deluje najbolje. V idealnem primeru bi moralo biti vedenje konkretno, merljivo in bi ga bilo enostavno prepoznati. Na primer: obuti obe nogavici, pospraviti celo mizo, 1x dnevno posesati svojo sobo.
- Nagrajujte več vedenj hkrati
Spremljajte več vedenj hkrati. Vaš otrok si lahko prisluži točke za posteljo, pospravljeno mizo, pometanje, sesanje ali prijaznost.
- Dodajte časovno komponento
Otroku, ki ne zna odčitati ure časovno komponento določite s dogodki npr. preden greš v vrtec, po večerji itd.
- Vzrok – posledica
Da bi bil sistem nagrajevanja uspešen, ga je treba dosledno izvajati. Nagrade je treba dati čim prej po tem, ko je prišlo do ciljnega vedenja.
- Nagrado izberite skupaj z otrokom
Nagrada mora biti dovolj zanimiva, da bo otroku predstavljala cilj. Pomembno je, da ugotovite, kaj otrok resnično želi, tako da ga prosite ali ga opazujete. Pogosto je lahko nagrada v obliki priložnosti, da naredimo nekaj zaželenega (npr. obisk živalskega vrta) ali fizična nagrada (določena sladkarija). Nagrada naj ne bo izražena v denarju.
- Pustite, da otrok sam prilepi žeton na tablo
Otroci obožujejo zbiranje in lepljenje. Pustite, da sami nalepijo žetonček k želenemu vedenju.
Kontakt
Sem mama, partnerka in poslovna ženska, ki obožuje visoke pete. V prostem času rada preberem dobro knjigo, pišem in ustvarjam. Družbo nam dela mala bela kepica, nemški špic LORD.