Za odrasle je igra pogosto sinonim za zabavo in prosti čas. Za otroke pa je igra osnovna pot do učenja, raziskovanja sveta in razvoja življenjskih veščin. Znanstveniki in pedagogi poudarjajo, da skozi igro otrok razvija telesne, kognitivne, socialne in čustvene sposobnosti – in prav zato je ključnega pomena, da igro razumemo kot nekaj več kot le prostočasno dejavnost.
Igra kot temelj učenja
Otroci med igro spontano preizkušajo ideje, raziskujejo vzročno-posledične odnose, vadijo reševanje problemov in se učijo sodelovanja. Igra jim omogoča, da znanja, ki jih pridobijo v vsakdanjih situacijah, ponotranjijo in uporabijo v novih kontekstih. Na primer: skozi igro trgovine otrok razvija matematične spretnosti (seštevanje, izmenjava), jezik (sporazumevanje s »kupci«), pa tudi socialne veščine.
Vrste iger in njihov pomen
- Prosta igra (brez strukturiranih pravil) spodbuja kreativnost, domišljijo in samostojnost.
- Didaktične igre vključujejo učenje črk, številk, logičnih povezav – a skozi zabavo.
- Simbolna igra (igra vlog, uporaba predmetov kot »ponaredki«) razvija empatijo, čustveno razumevanje in komunikacijo.
- Gibalna igra krepi telo, ravnotežje in koordinacijo.
Vsaka vrsta igre ima svoj pomen, zato je pomembno, da imajo otroci raznoliko okolje, ki spodbuja različne oblike igranja.
Vloga odraslih v otroški igri
Odrasli ne bi smeli igro le nadzorovati, temveč jo soustvarjati. S tem, ko se starš vključi v igro, kaže zanimanje za otrokovo doživljanje in spodbuja razvoj odnosa. A hkrati je pomembno, da otrok v igri ohrani vodilno vlogo – odrasli naj ne narekuje poteka igre, temveč sledi in podpira.
Igra in razvoj socialnih veščin
Skupinska igra otrokom pomaga razumeti pravila, deliti, čakati na vrsto in reševati konflikte. Vse to so temeljne veščine za življenje. Kadar pride do spora med otroki med igro, ne hitimo s posredovanjem – raje jih vodimo k temu, da poskusijo sami najti rešitev. Tako razvijajo odgovornost in razumevanje za druge.
Igra kot čustveni ventil
Otroci prek igre izražajo tudi čustva, ki jih sicer težko ubesedijo. Igra je lahko varno mesto za predelavo strahu, jeze, zmede ali veselja. Če otrok pogosto ponavlja določeno vrsto igre (npr. igra nesrečo z avtomobilčki), to lahko odraža čustveno temo, s katero se ukvarja. S sočutnim opazovanjem mu lahko pomagamo razumeti in predelati občutke.
Igra ni le zabava – je resno orodje za rast. Otroci, ki se igrajo, ne le da uživajo, ampak tudi rastejo, raziskujejo, se učijo in razvijajo. Dajmo jim dovolj časa, prostora in podpore za igro, saj jim s tem omogočimo najbolj naravno pot do celostnega razvoja.

Kontakt

Sem mama, partnerka in poslovna ženska, ki obožuje visoke pete. V prostem času rada preberem dobro knjigo, pišem in ustvarjam. Družbo nam dela mala bela kepica, nemški špic LORD.